Serviciul Asistență Maternală este un compartiment în cadrul Direcției Generale de Asistență Socială si Protectiei Copilului Sector 3, se subordonează Directorului Executiv al Direcției pentru Protecția Drepturilor Copilului și este condus de un șef serviciu.
Serviciul Asistență Maternală este un compartiment în cadrul Direcției Generale de Asistență Socială si Protectiei Copilului Sector 3, se subordonează Directorului Executiv al Direcției pentru Protecția Drepturilor Copilului și este condus de un șef serviciu.
Atribuţii:
A) Atribuţii cu privire la atestarea şi monitorizarea activităţii asistentului maternal profesionist:
- Recrutează/identifică şi evaluează persoanele care doresc să devină asistenţi maternali profesionişti în cadrul reţelei locale organizate de către instituţie;
- Oferă informaţii cu privire la condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească o persoană pentru a putea fi atestată ca asistent maternal, etapele procedurii de evaluare a acesteia şi actele necesare pentru întocmirea dosarului;
- Verifică şi întocmeşte dosarul persoanei potenţial asistent maternal profesionist;
- Efectuează minim şase vizite, la domiciliul persoanei care solicită să devină asistent maternal profesionist, pentru a evalua capacitatea acestuia de a oferi îngrijire potrivită copilului care are nevoie de o măsură de protecţie specială, întocmind rapoarte după fiecare vizită realizată;
- Evaluează psihologic atât solicitantul cât şi membrii familiei cu care locuieşte pentru determinarea profilului psihologic;
- Verifică veridicitatea documentelor ataşate dosarului întocmit pentru evaluarea iniţială a solicitantului;
- Întocmeşte raportul intermediar de evaluare a persoanei care a solicitat să devină asistent maternal profesionist;
- Organizează sau contractează cursuri de formare iniţială profesională a persoanelor evaluate şi selectate, care urmează să fie atestate ca asistenţi maternali profesionişti;
- Întocmeşte dosarul şi raportul final de evaluare a capacităţii persoanelor care au depus cerere de atestare ca asistent maternal profesionist şi îl înaintează Comisiei pentru Protecţia Copilului Sector 3;
- Prezintă în cadrul Comisiei pentru Protecţia Copilului sector 3 dosarul cu propunerea de atestare a persoanei evaluate pentru profesia de asistent maternal profesionist;
- Asigură asistentului maternal profesionist angajat al instituţiei sprijin profesional, informaţii şi consiliere pentru o îngrijire de calitate a copilului plasat, monitorizează activitatea acestuia prin intermediul asistentului social desemnat în acest sens;
- Evaluează anual din punct de vedere psihologic asistenţii maternali profesionişti;
- Evaluează anual activitatea fiecărui asistent maternal profesionist angajat al instituţiei, prezentând Comisiei pentru Protecţia Copilului sector 3 concluziile raportului întocmit de asistentul social desemnat;
- Evaluează asistentul maternal, solicită acestuia documentaţia specifică şi întocmeşte raportul privind reatestarea profesională a acestuia şi înaintează dosarul Comisiei pentru Protecţia Copilului;
- Efectuează lunar vizite la domiciliul asistentului maternal profesionist şi întocmeşte rapoarte privind monitorizarea activităţii desfăşurate de către acesta;
- Întocmeşte anual fişa de evaluare a activităţii asistentului maternal şi propune cursuri de formare profesională continuă, în funcţie de nevoile identificate;
- Informează asistentul maternal profesionist asupra procedurilor ce vor fi urmate în cazul suspiciunilor de abuz, neglijare sau alte plângeri făcute împotriva lui, precum şi sprijinul disponibil în astfel de situaţii.
- În cazul în care asistentul maternal nu îşi îndeplineşte obligaţiile cuprinse în fişa postului, se întocmeşte raportul privind retragerea/suspendarea atestatului asistentului maternal profesionist şi se înaintează dosarul Comisiei pentru Protecţia Copilului;
- În situaţia Convenţiilor de colaborare cu alte sectoare/judeţe privind reatestarea profesională a asistenţilor maternali angajaţi de aceste instituţii, asistentul social verifică documentaţia existentă la dosar, se deplasează la domiciliul asistentului maternal, întocmeşte raportul de reatestare şi prezintă propunerile respective în Comisia pentru Protecţia Copilului sector 3.
- B) Atribuţii cu privire la copilul faţă de care se va dispune/s-a dispus o măsură de protecţie specială la asistentul maternal profesionist:
- Pentru fiecare copil care va fi plasat la un asistent maternal va desemna un asistent social (responsabil de caz) care va colabora cu managerul de caz şi va asigura respectarea drepturilor acestuia, îngrijirea adecvată, protecţia şi dezvoltarea sa, precum şi atingerea obiectivelor prevăzute în planul individualizat de protecţie;
- Responsabilul de caz, împreună cu managerul de caz participă la procesul de potrivire dintre copil şi asistentul maternal astfel încât măsura de ocrotire să satisfacă nevoile şi preferinţele copilului prevăzute în planul individualizat de protecţie;
- Instruieşte asistentul maternal profesionist cu privire la nevoile copilului înainte de plasarea acestuia;
- Asigură informarea în scris a asistentului maternal profesionist cu privire la drepturile şi obligaţiile legale ce îi revin acestuia cu privire la persoana copilului pe durata măsurii de protecţie;
- Responsabilul de caz întocmeşte şi comunică părţilor implicate convenţia de plasament, după dispunerea măsurii de protecţie;
- Trimestrial sau ori de câte ori este nevoie, participă la întâlnirile stabilite de către managerul de caz pentru evaluarea măsurii de protecţie a copilului plasat la asistent maternal profesionist;
- Stabileşte împreună cu managerul de caz modalităţile prin care se vor realiza menţinerea şi dezvoltarea relaţiilor copilului cu familia şi alte persoane relevante pentru viaţa acestuia;
- Întocmeşte şi transmite solicitări către alte instituţii, în vederea reevaluării situaţiei juridice a copilului pentru care a fost dispusă o măsură de protecţie specială la asistent maternal profesionist;
- Participă la audierile copilului citat de către instanţa de judecată şi asigură consilierea acestuia;
- Efectuează anchete sociale la domiciliul părinţilor sau rudelor până la gradul IV inclusiv, redactează rapoartele de anchetă socială şi le transmite managerului de caz;
- Elaborează programele de intervenţie specifică, în colaborare cu managerii de caz, în funcţie de obiectivele stabilite în planul individualizat de protecţie şi nevoile copilului. Programele de intervenţie specifică sunt întocmite de către responsabilii de P.I.S. – urî ( asistent social, psiholog, etc.);
- Asigură implementarea programelor de intervenţie specifică şi întocmeşte rapoarte care vor fi înaintate managerului de caz ;
- Participă la vizitele dintre copil şi familie sau alte persoane importante pentru menţinerea relaţiilor familiale sau de ataşament;
- Acordă sprijin, consiliere de specialitate şi facilitează accesul familiei naturale, altor persoane importante pentru copil şi copilului la alte servicii, în funcţie de nevoile identificate;
- Evaluează şi consiliază familia în vederea finalizării procesului de reintegrare/integrare a copilului care beneficiază de măsura plasamentului la asistent maternal profesionist;
- Consiliază şi evaluează copilul care beneficiază de măsura plasamentului la asistent maternal profesionist în vederea reintegrării/integrării în familia naturală;
- Monitorizează implementarea programului de intervenţie specifică pentru reintegrare/integrare şi transmite rapoartele periodice de monitorizare Serviciului Management de Caz;
- Verifică documentele justificative, întocmeşte deconturile şi distribuie asistenţilor maternali banii cheltuiţi în vederea asigurării stării de sănătate şi confort socio-afectiv a copiilor;
- Asigură îngrijirea medicală a copilului plasat la asistentul maternal profesionist, prin înscrierea acestuia la un medic de familie sau colaborează, în funcţie de problemele medicale ale copilului, cu specialişti în domeniul medical;
- Informează şi pregăteşte copilul pentru a participa la luarea deciziilor privind sănătatea sa, în funcţie de vârsta şi nivelul de înţelegere a acestuia;
- Monitorizează şi înregistrează evoluţia copilului plasat la asistentul maternal întocmind rapoarte periodice pe care le transmite managerului de caz;
- Evaluează şi consiliază psihologic copilul (trimestrial sau ori de câte ori este nevoie) în vederea monitorizării evoluţiei copilului privind achiziţionarea deprinderilor de viaţa independentă şi evaluarea periodică în plan psiho-socio-educaţional;
C)Alte atribuţii:
- Oferă informaţii cu privire la condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească o persoană pentru a putea fi atestată ca asistent maternal, etapele procedurii de evaluare a acesteia şi actele necesare pentru întocmirea dosarului;Verifică şi întocmeşte dosarul persoanei potenţial asistent maternal profesionist;
- Efectuează minim şase vizite, la domiciliul persoanei care solicită să devină asistent maternal profesionist, pentru a evalua capacitatea acestuia de a oferi îngrijire potrivită copilului care are nevoie de o măsură de protecţie specială, întocmind rapoarte după fiecare vizită realizatăEvaluează psihologic atât solicitantul cât şi membrii familiei cu care locuieşte pentru determinarea profilului psihologicVerifică veridicitatea documentelor ataşate dosarului întocmit pentru evaluarea iniţială a solicitantului;
- Colaborează cu celelalte compartimente sau servicii din cadrul Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţiei Copilului Sector 3 în vederea îndeplinirii atribuţiilor ce-i revin;
- Întocmeşte şi transmite trimestrial către APISMB documentaţia necesară (rapoarte de monitrorizare trimestrială) în vederea efectuării plăţilor privind alocaţia de plasament acordată copilului plasat la asistent maternal profesionist;
- Întocmeşte planificarea anuală a concediilor de odihnă pentru personalul angajat în cadrul serviciului;
- Însoţeşte şi supraveghează copiii plasaţi la asistenţi maternali profesionişti care participă în taberele organizate de către instituţie;
- Întocmeşte şi actualizează baza de date atât a copiilor plasaţi la asistent maternal profesionist cât şi a asistenţilor maternali profesionişti;
- Întocmeşte referatele de achiziţie a serviciilor medicale necesare pentru evaluarea anuală sau reatestarea profesională a asistenţilor maternali profesionişti şi le transmite Serviciului Achiziţii Publice şi Contracte;
- Colaborează cu instituţiile medicale contractate pentru efectuarea analizelor medicale ale asistenţilor maternali şi aparţinătorilor acestora în vederea programării şi preluării rezultatelor investigaţiilor medicale conform H.G. nr.355-2007 privind supravegherea sănătăţii lucrătorilor, actualizată;
- Verifică documentele fiscale, avizează plata şi întocmeşte documentaţia internă pentru efectuarea plăţilor serviciilor contractate de instituţie pentru asigurarea activităţii serviciului, conform standardelor minime de calitate;
- Întocmeşte atât Fişa lunară cât şi Fişa trimestrială de monitorizare a activităţii de protecţie şi promovare a drepturilor copilului şi o comunică Serviciului Monitorizare, Analiză Statistică;
- Elaborează raportul anual al activităţii Serviciului Asistenţă Maternală şi îl comunică Serviciului Monitorizare, Analiză Statistică;
- Întocmeşte Fişele posturilor existente la nivelul serviciului pentru fiecare angajat;
- Operează documentaţia repartizată prin programul CID – sistem informatic integrat pentru managementul situatiei documentelor;
- Efectuează instruirea individuală periodică privind sănătatea şi securitatea în muncă a angajaţilor din cadrul serviciului Asistenţă Maternală, conform planificării anuale;
- Colaborează cu organizaţiile non-guvernamentale pentru desfăşurarea unor activităţi instructiv-educative, sportive, de dezvoltare personală, etc., în beneficiul copiilor plasaţi la asistent maternal profesionist.
Beneficiarii:
Copiii pentru care a fost dispusă o masură de protecţie specială la asistent maternal profesionist, conform Legii nr.272/2004 privind protecția și promovarea drepturilor copilului.
Coordonate de contact:
Şef Serviciu: Nicoleta Naidin
Tel: 0372.126.100 int.366,368
Fax: 0372.126.101
Adresa: str. Vasile Lucaciu nr.34, sector 3
E-mail: office@dgaspc3.ro
Programul de lucru cu publicul:
Luni – Joi: 09.00 – 15.00