Serviciul de Asistență Socială în Domeniul Protecției Drepturilor Copilului este un compartiment în cadrul Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Sector 3, se subordonează Directorului Executiv al Direcției pentru Protecția Drepturilor Copilului și este condus de un șef serviciu.
Atribuţii:
- Evaluează şi monitorizează familiile cu copii aflate în situaţie de criză, cu risc de părăsire a copilului;
- Evaluează familiile cu copii, în urmă autosesizarii sau sesizării prin intermediul partenerilor sociali – primărie, dispensare, medici de familie, şcoli, grădiniţe, poliţie, administraţii de bloc, preoţi, maternităţi, spitale pentru copii şi secţii de pediatrie, în vederea ofererii unor servicii sau beneficii de asistenţă socială în scopul prevenirii separării copilului de familie;
- Stabileşte planul de servicii împreună cu beneficiarii şi îl implementează prin implicarea serviciilor din cadrul Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului sector 3 cât şi prin implicarea altor instituţii (instituţii de învăţământ, unităţi sanitare, ALOFM Sector 3, Biserica, etc;)
- Orientează şi acompaniază beneficiarii în vederea obţinerii drepturilor legale;
- Asigură consilierea psihologică şi socială : a familiei în risc de abandon sau de separare a copiilor, a familiei cu risc de degradare/ruptură a legăturii familiei, a părinţilor care solicită consiliere pentru creşterea şi educarea copilului;
- Sprijină femeia gravidă aflată în situaţie de criză sau cu risc de părăsire a nou-născutului, în vederea obţinerii serviciilor medicale de specialitate/ asigurarea accesului la consultaţiile pre şi/sau post – natale;
- Ţine evidenţa şi monitorizează situaţia copiilor aflaţi în îngrijirea rudelor fără o măsură de protecţie specială, că urmare a plecării părinţilor la muncă în străinătate;
- La solicitarea Direcţiilor Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului din teritoriu (sau a altor instituţii interesate), efectuează anchete sociale la familiile domiciliate pe rază sectorului 3, ai căror copii beneficiază măsură de protecţie în respectivele unităţi administrativ – teritoriale;
- Colaborează cu serviciile proprii Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţiei Copilului Sector 3 în rezolvarea cazurilor sociale, respectând etapele managementului de caz;
- Orientează/acompaniază beneficiarii pentru consiliere juridică şi medicală;
- Iniţiază şi derulează în grădiniţe, şcoli şi licee programe de educaţie pentru sănătate, educaţie sexuală,şcoală pentru părinţi, la solicitarea instituţiilor menţionate.
- Colaborează cu O.N.G.-uri pentru acordarea de suport material şi/sau financiar pentru depăşirea situaţiilor de criză şi prevenirea situaţiilor de părăsire a copilului în unităţile sanitare şi maternităţile din sectorul 3, conform planului de servicii ;
- Respectă şi promovează prevederile Cartei ONU privind drepturile omului şi drepturile copilului;
- Întocmeşte rapoarte şi statistici privind activitatea desfăşurată în serviciu;
- Promovează păstrarea confidenţialităţii cazurilor sociale aflate în atenţia serviciului;
- Întocmeşte procesul verbal de constatare a părăsirii copilului împreună cu reprezentantul poliţiei şi al maternităţii ;
- Propune măsură de plasament în regim de urgenţă pentru copiii părăsiţi în unităţi sanitare sau alte locaţii, sau victime ale formelor de abuz, şi înaintează Directorului General propunerea de plasament în regim de urgenţă în vederea emiterii dispoziţiei; transmite ulterior dosarul copilului către Serviciul Management de caz, pentru stabilirea unei măsuri speciale de protecţie la familie/asistent maternal sau centru de plasament;
- Are responsabilitatea de a se asigura că au fost efectuate toate demersurile în vederea obţinerii dispoziţiei de stabilire a numelui şi prenumelui copilului, în conformitate cu Legea nr. 119/1996, şi de a face declaraţia de înregistrare a naşterii la Serviciul de Stare Civilă;
- Oferă consiliere socială şi întocmeşte dosarul familiei copilului în vederea obţinerii actelor de identitate în cazul în care copii sau părinţii acestora nu au acte de identitate. Dosarul este înaintat la Serviciul Juridic
- Oferă consiliere psihologică femeii gravide în ultimul trimestru de sarcina cu risc de abandon cât şi mamelor, pentru prevenirea abandonului intră-spitalicesc a nou-născutului;
- Colaborează cu centrele maternale pentru prevenirea separării noului născut de mama şi numeşte un responsabil de caz prevenire în vederea instrumentării solicitărilor privind includerea în centrul maternal;
- Instrumentează cazul copilului pentru care se impune emiterea ordonanţei presedentiale de plasament în regim de urgenţă;
- În urma identificării copiilor străzii, se întocmeşte raportul de evaluare psiho-socială pentru aceşti copii, în colaborare cu Complexul de Servicii “Casă Noastră”, pentru copiii străzii;
- Propune includerea copilului în Complexul de Servicii “Casă Noastră” şi înaintează directorului general propunerea de admisie în vederea emiterii unei dispoziţii în acest sens;
- Desemnează responsabil de caz prevenire care, până la dispunerea unei măsuri de protecţie, coordoneză intrumentarea cazului aplicând metodă mangementului de caz.
- Întocmeşte planul de servicii pentru familia copilului admis în cadrul Complexul de Servicii “Casă Noastră”,în vederea integrării copilului în familie
- Monitorizează situaţia copiilor exploataţi prin muncă şi intervine pentru rezolvarea situaţiei acestora conform competenţelor ce-i revin;
- Monitorizează situaţia copiilor care prestează activităţi remunerate în domeniile cultural, sportiv, artistic, publicitar şi de modeling.
- Reprezentanţii serviciului asista la filmare, pentru a se asigura că nu sunt încălcate drepturile copilului în timpul desfăşurării acestei activităţi.
- Reprezentanţii serviciului se prezintă la locaţia unde se desfăşoară filmarea atât în programul de lucru, în afară orelor de program în zilele de sâmbătă şi duminică cât şi în perioada sărbătorilor legale.
- Ţine evidenţa lucrărilor şi documentaţiei în cadrul serviciului precum şi evidenţă tuturor copiilor faţă de care s-a dispus admisia în Complexul de Servicii “Casă Noastră”;
- Ţine evidenţă tuturor copiilor pentru care s-a dispus admisia în Centrele de Zi atât din şcolile din sectorul 3 cât şi din Centrele de Zi din cadrul Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului sector 3;
- Oferă consiliere grupurilor vulnerabile (copii/părinţi /adulţi ) în vederea accesului la educaţie ;
- Asigură respectarea dreptului copilului de a avea relaţii personale cu părintele nonrezident cât şi cu familia acestuia prin monitorizează programului de vizită stabilit prin hotarariri judecătoreşti executorii . Monitorizarea se realizează prin participarea reprezentanţilor serviciului – psiholog şi responsabil de caz – la domiciliul copilului în vederea preluării acestuia de către părintele nonrezident în programul de vizită ce se poate desfăşura în afară orelor de program sau în zilele de sâmbătă şi duminică cât şi în perioada sărbătorilor legale.
Beneficiari:
• Copiii ale căror familii se confruntă cu dificultăţi financiare şi sociale şi nu pot asigura copilului un nivel minim de trai şi accesul la educaţie;
• Copiii ale căror drepturi – dreptul la educaţie, identitate, sănătate, relaţii personale cu membrii familiei – sunt încălcate sau riscă să fie încălcate;
• Copiii ai căror părinţi/părinte/reprezentant legal sunt/este plecaț/i la muncă în străinătate.
Prestaţii financiare excepţionale pentru copii – se acordă în baza Legii 272/2004 privind protecția și promovarea drepturilor copilului și a Hotărârii Consiliului Local Sector 3
a) Cine poate beneficia?
- Copiii din familiile aflate în situaţie de risc;
- Copiii care se află în următoarele situaţii: în situaţii şcolare limită, în risc de abandon şcolar, în risc de repetenţie, din familii foarte sărace, familii monoparentale, lipsiţi de posibilităţi de supraveghere şi suport din partea familiilor din motive obiective.
b) De ce poate beneficia?
- Prestații financiare excepționale, în cuantum de 97 lei/lunar/copil/pentru o perioadă de 4 luni – în funcție de bugetul local alocat
Acte necesare: