Indemnizația pentru creșterea copilului și stimulentul de inserție – se acordă în conformitate cu prevederile O.U.G. nr. 111/2010 privind concediul și îndemnizația lunară pentru creșterea copilului, cu modificările și completările ulterioare.
DOSARELE PENTRU OBȚINEREA INDEMNIZAȚIEI PENTRU CREȘTEREA COPILULUI ȘI A STIMULENTULUI DE INSERȚIE SE DEPUN LA:
- Adresa: Bd. 1 Decembrie 1918, nr. 12-14, etaj 2, camera 19 sau la adresa de e-mail alocatii@dgaspc3.ro;
- Program de lucru cu publicul: Luni – Joi: 09:00 – 15:00;
- Telefon: 0729.330.510; 0737.799.579; 0737.799.581.
I. INDEMNIZAȚIA PENTRU CREȘTEREA COPILULUI
a) Cine poate beneficia?
- Oricare dintre părinții firești ai copilului;
- Oricare dintre soții cărora li s-a încredințat copilul în vederea adopției sau au adoptat copilul;
- Persoana care are copilul în plasament ori în plasament în regim de urgență;
- Asistentul maternal profesionist, numai pentru copiii săi naturali ori adoptați;
- Persoana care a fost numită tutore;
- Alte situații.
b) De ce poate beneficia?
- Cuantum îndemnizație – conf. O.U.G. nr. 111/2010 pentru copiii cu vârstă de la 0 la 2 ani (3 ani pentru copiii cu handicap) – 85% din media veniturilor nete pe ultimele 12 luni din ultimii 2 ani anterior datei nașterii copilului (min. 1250 lei);
- Cuantum stimulent de inserție – conf. O.U.G. nr. 111/2010 pentru copiii cu vârstă de la 0 la 3 ani (4 ani pentru copiii cu handicap) – 650 lei;
c) Acte necesare pentru acordarea indemnizației:
Obligatoriu:
- cerere tip;
- adeverintă tip eliberată de angajator;
- decizia de suspendare a activității conf. art. 51 lit. a (în original sau conform cu originalul de la locul de muncă);
- certificat naștere copil – copie și original;
- acte de identitate părinți (copie și original);
- certificat de căsătorie (copie şi original);
- extras de cont în original cu semnătura şi ştampila băncii pe numele titularului (dacă se doreşte plata în cont);
- declarație titular;
- declarația celuilalt părinte;
- declarație privind prelucrarea datelor cu caracter personal;
- opis dosar.
După caz (acte în copie + originale):
- livretul de familie;
- acte doveditoare privind calitatea solicitantului și relația acestuia cu copilul pentru care solicită dreptul;
- acte doveditoare privind realizarea de venituri, precum și nivelul lunar, trimestrial sau anual al acestora eliberate de angajator sau de organele competente;
- certificatul de încadrare a copilului într-un grad de handicap, în situația în care copilul este declarat cu handicap;
- extras de cont pe numele reprezentantului legal;
- alte acte.
IMPORTANT!!!
Dacă ambii părinţi îndeplinesc condiţiile de acordare a indemnizaţiei, pentru copilul născut începând cu 01 martie 2012, dreptul la concediul pentru creşterea copilului se acordă pe bază netransferabilă, astfel încât cel puţin o lună din perioada totală a concediului de creştere a copilului este alocată uneia dintre persoanele care nu a solicitat acest drept; celălalt părinte nu poate beneficia de dreptul la concediu în locul acesteia. Dacă dreptul nu se solicită de către celălalt părinte, concediul şi indemnizaţia se reduc cu o lună, celălalt părinte având obligaţia de a anunţa în scris APISMB cu cel puţin 60 de zile înainte de împlinirea de către copil a vârstei de 2 ani. Dacă acesta va solicita dreptul, va trebui să depună cererea şi actele doveditoare, pana cel tarziu in ziua anterioara implinirii de catre copil a varstei de 2 ani sau 3 ani in cazul copilului cu handicap.
Acte necesare în cazul veniturilor realizate din activități independente:
Venituri obţinute ca Persoană Fizică Autorizată
- Cărți de identitate părinți (copie și original);
- Certificat naștere copil ( copie și original);
- Certificat căsătorie ( copie și original);
- Cerere tip;
- Declarație unică ANAF;
- Adeverință de venit pe anul anterior nașterii copilului (după caz);
- Rezoluția de la Camera de Comerț privind suspendarea activității/suspendarea de la colegiul Medicilor, după caz;
- Dovada suspendării de la ANAF;
- Adeverința cu perioada și sumele încasate de la CASMB sau declarație pe proprie răspundere cu privire la concediul de maternitate(când nu a beneficiat);
- Declarația celuilalt părinte privind concediul de maternitate (dupa caz);
- Extras de cont.
Venituri obţinute din drepturi de autor
- Cărți de identitate părinți (copie și original);
- Certificat naștere copil ( copie și original);
- Certificat căsătorie ( copie și original);
- Cerere tip;
- Adeverință de venit de la ANAF pe anul anterior;
- Dovada suspendării activității (decizie, act adițional, copie, contract, etc.);
- Adeverință care să cuprindă perioada în care au fost realizate veniturile și tabel explicit cu veniturile brute pe toate lunile, ce contribuții sociale i s-au reținut (10% sau 16%), venitul net pe toate lunile;
- Extras de cont
Venituri obţinute din exercitarea profesiilor medicale, de avocat
- Cărți de identitate părinți (copie și original);
- Certificat naștere copil ( copie și original);
- Certificat căsătorie ( copie și original);
- Cerere tip;
- Declarație unică ANAF;
- Adeverință de venit pe anul anterior;
- Dovada suspendării de la barou/ANAF;
- Adeverință cu perioada și sumele încasate de la CASMB, de Casa de Asigurări a avocaților sau de la OPSNAJ sau declarație pe propria răspundere cu privire la concediul de maternitate(când nu a beneficiat);
- Declarația celuilat părinte privind concediul de maternitate, după caz;
- Extras de cont.
II. STIMULENTUL DE INSERȚIE
Acte necesare pentru acordarea stimulentului de inserție:
- acte de identitate părinți- copie și original;
- certificat naștere copil –copie și original;
- certificat căsătorie –copie și original;
- adeverintă eliberată de angajator din care să reiasă data reluării activității și perioada de ICC;
- dovada reluării activității (decizie, ordin, act adițional);
- cerere tip;
- extras de cont în original cu ștampila și semnătura băncii ( după caz);
- declarație privind prelucrarea datelor cu caracter personal;
- declarația celuilalt părinte;
- opis dosar.
IMPORTANT!!!
Reluarea activităţii se anunţă lasediul instituţiei noastre în maxim 15 zile lucratoare de la această dată, printr-o declaraţie scrisă însoţită de copii ale actului de identitate si certificat nastere copil, conform modelului anexat.
TERMENE DE DEPUNERE A CERERILOR PENTRU ACORDAREA STIMULENTULUI DE INSERŢIE
Dreptul reprezentând stimulentul de inserţie se cuvine după cum urmează:
a) începând cu ziua următoare celei în care persoana îndreptăţită îşi reia activitatea profesională, după terminarea concediului de maternitateşi realizează venituri supuse impozitului pe venit, potrivit prevederilor codului fiscal, dacă cererea este depusă în termen de 60 de zile lucratoare de la această dată;
b) de la data naşterii copilului, dacă cererea este depusă în termen de 60 de zile lucrătoare de la acea dată, în cazul persoanelor care nu indeplinesc condiţiile, conform legii, pentru acordarea concediului de maternitate şi a indemnizaţiei aferente;
c) de la data adopţiei, a instituirii tutelei, plasamentului sau încredinţării, dacă cererea este depusă în termen de 60 de zile lucratoare de la data la care s-au aprobat ori, dupa caz, s-au instituit măsurile de protecţie a copilului;
d) de la data depunerii cererii, pentru toate celelalte situații, inclusiv pentru cazul în care cererea a fost depusă peste termenele prevazute la lit. a), b) si c);
e) începând cu ziua următoare celei în care beneficiarul indemnizaţiei pentru creşterea copilului realizează venituri supuse impozitului pe venit, potrivit prevederilor codului fiscal, si plata acesteia se suspendă,daca cererea este depusă în termen de 30 de zile de la această dată.
DE REŢINUT!!!
- Plata alocaţiilor, indemnizaţiilor şi stimulentelor precum şi soluţionarea cererilor este efectuată de către AGENŢIA PENTRU PLĂŢI ŞI INSPECŢIE SOCIALĂ a Municipiului Bucureşti. Serviciul Prevenire Marginalizare Socială din cadrul DGASPC Sector 3 are atribuţii de primire, înregistrare, verificare şi transmitere spre soluţionare Agenţiei a cererilor şi documentelor ce stau la baza acordării drepturilor depuse de către beneficiarii domiciliaţi pe raza sectorului 3, Bucureşti.
- Sesizările ce au ca obiect calculul şi plata drepturilor la indemnizaţie creştere copil, alocaţie de stat pentru copil, respectiv stimulentul de inserţie, sunt de competenţa Agenţiei pentru Plăti şi Inspecţie Socială a Municipiului Bucureşti.
ANUNȚ
MODIFICĂRI ȘI COMPLETĂRI ADUSE OUG NR. 111/2010 PRIVIND CONCEDIUL ȘI INDEMNIZAȚIA LUNARĂ PENTRU CREȘTEREA COPIILOR PRIN OUG NR. 26/2021
A fost introdusă o nouă perioadă asimilată în vederea acordării indemnizației pentru creșterea copiilor, respectiv perioada în care persoanele au beneficiat de indemnizația lunară prevăzută de Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 30/2020 pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru stabilirea unor măsuri în domeniul protecţiei sociale în contextul situaţiei epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS- CoV- 2 aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 59/2020.
Conform modificărilor legislative, începând cu data de 17.05.2021 a fost abrogată prevederea referitoare la obţinerea de venituri supuse impozitului cu cel puţin 60 de zile înainte de împlinirea de către copil a vârstei de 2 ani, respectiv 3 ani în cazul copilului cu dizabilităţi în vederea acordării stimulentului de inserție până la 3 ani, respectiv 4 ani în cazul copilului cu dizabilităţi.
Au fost introduse două cuantumuri ale stimulentului de inserție, de 1500 lei, respectiv 650 lei, în funcție de data realizării de către persoana îndreptățită, de venituri supuse impozitului , astfel:
–1500 lei, în situaţia în care solicitantul realizează venituri supuse impozitului înainte de împlinirea de către copil a vârstei de 6 luni, respectiv 1 an în cazul copilului cu dizabilităţi; se acordă până la împlinirea de către copil a vârstei de 2 ani, sau 3 ani în cazul copilului cu dizabilități. Ulterior, cuantumul stimulentului de inserție este de 650 lei până la împlinirea vârstei de 3 ani a copilului sau 4 ani în cazul copilului cu dizabilităţi.
–650 lei, în situaţia în care solicitantul realizează venituri supuse impozitului după împlinirea de către copil a vârstei de 6 luni, respectiv 1 an în cazul copilului cu dizabilităţi; se acordă până la împlinirea de către copil a vârstei de 3 ani sau 4 ani în cazul copilului cu handicap.
Pentru persoanele care solicită acordarea stimulentului de inserție după împlinirea de către copil a vârstei de 2 ani, respectiv 3 ani, în cazul copilului cu dizabilități, prevăzut la art. 7 alin. (2) – (650 lei) din ordonanța de urgență, acesta se acordă după cum urmează :
- începând cu ziua următoare celei în care persoana îndreptățită realizează venituri supuse impozitului, cu respectarea termenului prevăzut la art. 15 alin. (1) lit.c^1 din ordonanță ( dacă cererea este depusă în termen de 30 de zile lucrătoare de la această dată)
- începând cu data depunerii cererii în cazul în care cererea este depusă peste termenul prevăzut la art. 15 alin.(1) lit. c^1 din ordonanța de urgență.
Persoanele care solicită dreptul la stimulent de inserție după împlinirea vârstei de 2 ani a copilului sau 3 ani în cazul copilului cu dizabilităţi pot beneficia de acest drept doar dacă solicitantul a beneficiat cel puțin 1 lună de indemnizație creștere copil.
În situația persoanelor care la data intrării în vigoare a modificărilor, respectiv 17.05.2021, se află în plata stimulentului de inserție, iar copilul nu a împlinit vârsta de 6 luni,respectiv 1 an în cazul copilului cu dizabilități, stimulentul se acordă din oficiu în cuantumul de 1500 lei până la împlinirea vârstei de 2 ani a copilului sau 3 ani în cazul copilului cu dizabilităţi.
Persoanele care, în perioada în care sunt îndreptăţite să beneficieze de concediu pentru îngrijirea copilului până la vârsta de 7 ani obţin venituri supuse impozitului, altele decât cele prevăzute de lege, respectiv sume în baza contractului colectiv de muncă sau a contractului individual de muncă, acordate în perioada concediului, altele decît cele rezultate din desfășurarea efectivă a unei activități în perioada de concediu, indemnizații în calitate de consilier local sau județean sau venituri supuse impozitului prin desfășurarea efectivă a unei activități în perioada de concediu, al căror venit net nu depășește de 5 ori cuantumul minim al indemnizației, au dreptul la un stimulent de inserţie în cuantum de 650 lei.
ATENȚIE !!!
Stimulentul de inserție nu se acordă pe perioada concediului de maternitate ( pre și post natal – 126 de zile).
În situația în care după transmiterea actelor prin poșta electronică nu primiți un răspuns în termen de 3 zile lucrătoare, vă adresăm rugămintea să ne contactați la numerele de telefon: 0737799579 / 0737799581 / 0729330510.
Adresa Agenţiei pentru Plăți şi Inspecţie Socială a Municipiului Bucureşti
Str. Ion Câmpineanu nr. 20, sector 1 (zona Magazinul Muzica);
E-mail: apismb@mmanpis.ro
Serviciul Relații cu Publicul – Agenția pentru Plăti și Inspecție Socială
Bulevardul Gheorghe Magheru, nr. 7, Sector 1
Program de lucru:
- luni, marti, joi: 09:00 – 15:30;
- miercuri: 09:00 – 18:00;
- vineri: 09:00 – 13:30.
d) Unde se depun dosarele?
Adresa: Bd. 1 Decembrie 1918, nr. 12 – 14, etaj 2, camera 19 sau la adresa de e-mail alocatii@dgaspc3.ro
Program de lucru cu publicul: Luni-Joi : 09.00 -15.00.