Prestațiile sociale și facilitățile pentru persoanele adulte cu handicap
– se acordă persoanelor adulte cu dizabilități cu domiciliul sau reședința pe raza Sectorului 3, în conformitate cu prevederile Legii nr. 448/ 2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu completările și modificările ulterioare.
- Cine poate beneficia?
Adulții care posedă certificat de încadrare într-o categorie de persoană cu handicap eliberat de Comisia de Evaluare a Persoanelor Adulte cu Handicap sau, după caz, decizie eliberată de Comisia Superioară de Evaluare a Persoanelor Adulte cu Handicap, în termen de valabilitate.
Având în vedere prevederile ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 51 din 30 iunie 2017 pentru modificarea și completarea unor acte normative, potrivit căreia LEGEA nr. 448 din 6 decembrie 2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1 din 3 ianuarie 2008, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
Art. 57:
(1) Dreptul la prestațiile sociale se stabilește prin decizie a directorului executiv al direcției generale de asistență socială şi protecţia copilului, în baza documentului care atestă încadrarea în grad de handicap din evidenţa direcţiilor generale de asistenţă socială şi protecţia copilului.
(2) Plata prestaţiilor sociale se face din oficiu, în baza deciziei directorului executiv al direcţiei generale de asistenţă socială şi protecţia copilului.
(3) In situaţia în care persoana încadrată în grad de handicap nu doreşte să beneficieze de prestaţii sociale, poate depune cerere în acest sens.
(5) Dreptul la prestaţii sociale se acordă începând cu luna următoare celei în care persoana a fost încadrată în grad de handicap şi încetează cu luna următoare celei în care persoana nu mai este încadrată în grad de handicap sau, după caz, a depunerii cererii prevăzute la alin. (3)”, rezultă obligația legală a Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului sector 3 privind asigurarea măsurilor de protecţie socială a drepturilor persoanelor cu handicap, adulte şi copii, cu domiciliul sau reședința în sectorul 3, constând în prestaţii sociale.”
- Plata prestaţiilor sociale se efectueaza din oficiu, implicit prin mandat poștal, în baza dispoziției de stabilire de prestații sociale.
Persoanele îndreptățite pot solicita achitarea drepturilor și în cont bancar, situație în care trebuie să depună un extras de cont semnat și parafat de către banca emitentă, fie scanat la adresa de e-mail facilitatihandicap@dgaspc3.ro, fie depus la ghișeul 10 – parter – Serviciul Evidență și Plată Prestații Sociale (SEPPS), din sediul Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului sector 3, situat în Bulevardul 1 Decembrie 1918, 12-14, Sector 3.
Dreptul la prestații sociale se acordă începând cu luna următoare celei în care persoana adultă a fost încadrată în grad de handicap și încetează cu luna următoare celei în care persoana nu mai este încadrată în grad de handicap sau, după caz, a depunerii cererii în situația în care persoana încadrată în grad de handicap sau reprezentantul legal nu dorește să beneficieze de prestații
- De ce pot beneficia persoanele cu handicap adulte:
Persoanele adulte cu handicap GRAV beneficiază de:
- indemnizaţie lunară, indiferent de venituri, în cuantum de 529 lei – 70% din ISR (începând cu 01.06.2024);
- buget personal complementar lunar, indiferent de venituri, în cuantum de 199 lei – 30% din ISR (începând cu 01.03.2024);
- indemnizaţie de însotitor în cuantum de 2363 lei (începând cu 01.07.2024) sau angajare asistent personal (pentru persoanele încadrate cu deficiență „GRAV – CU ASISTENT PERSONAL”);
- gratuitatea transportului interurban, la alegere, cu orice tip de tren, în limita costului unui bilet la tren interregio IR cu regim de rezervare la clasa a II-a, cu autobuzele sau cu navele pentru transport fluvial, pentru 24 călătorii pe an calendaristic sau decont carburant în cuantum de 1500 lei – ORDIN nr. 160 din 20 februarie 2023;
- gratuitate pe toate liniile cu transportul urban cu mijloace de transport în comun de suprafaţă – cerere STB;
- decont abonament lunar metrou cu numar nelimitat calatorii – cerere si declaratie solicitare online.
Pentru obţinerea facilităților de transport, adulţii cu handicap GRAV trebuie să prezinte următoarele documente:
- Cerere facilitati transport PH – tipizat;
- Certificat de persoană cu handicap original;
- Act de identitate persoană cu handicap original;
- În cazul în care persoana cu handicap este pusă sub interdicție și are numit un tutore – hotărâre judecătorească numire tutore + act identitate tutore – original);
În cazul încadrării ca persoană adultă cu handicap grav cu asistent personal, pentru cazurile noi stabilite după data de 30 iunie 2017, este necesară transmiterea de către persoana cu handicap grav cu asistent personal sau de către reprezentantul legal al acesteia, a opțiunii potrivit prevederilor art. 42, alin. (5) din Legea nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, cu toate modificările și completările ulterioare, inclusiv prin OUG nr. 51/30.06.2017 pentru modificarea şi completarea unor acte normative, astfel:
- asistent personal;
- indemnizaţie lunară prevăzută la art. 42 din Legea nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap;
- indemnizaţie de însoţitor prevăzută de Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice;
Cererea de opțiune în cazul adulților poate fi transmisă pe adresa de e-mail indemnizatieinsotitor@dgaspc3.ro sau depusă la ghișeul 24, etajul II – Serviciul Asistenți Personali și Indemnizații Însoțitor (SAPII) din sediul Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Sector 3, situat în Bulevardul 1 Decembrie 1918, nr. 12-14, Sector 3.
Cererea de opțiune în cazul adulților poate fi descărcată de aici CERERE OPȚIUNE INDEMNIZAȚIE ÎNSOȚITOR – ADULT.
Până la transmiterea opțiunii solicitate mai sus, se vor stabili ca prestații sociale doar indemnizația lunară, precum și buget personal lunar complementar, potrivit prevederilor art. 57, alin (1) din Legea nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, în baza documentului care atestă încadrarea în grad de handicap.
Actele necesare pentru eliberarea legitimației STB pentru asistentul personal al persoanei cu handicap grav, precum și decontul abonamentului de metrou:
- Certificatul de încadrare în grad de handicap valabil original;
- Actul de identitate original;
- Fotografie color tip BI recentă;
- Decont abonament lunar metrou cu numar nelimitat calatorii.
- Contract / act aditional angajare asistent personal;
- Pentru beneficiarii de legitimaţii STB în baza altor acte normative, adeverinţă de la STB care atestă scoaterea din evidenţă a acesteia.
Persoanele adulte cu handicap ACCENTUAT beneficiază de:
- indemnizaţie lunară, indiferent de venituri, în cuantum de 350 lei – 53% din ISR (începând cu 01.03.2024);
- buget personal complementar lunar, indiferent de venituri, în cuantum de 146 lei – 22% din ISR (începând cu 01.03.2024);
- gratuitatea transportului interurban, la alegere, cu orice tip de tren, în limita costului unui bilet la tren interregio IR cu regim de rezervare la clasa a II-a, cu autobuzele sau cu navele pentru transport fluvial, pentru 12 călătorii pe an calendaristic sau decont carburant în cuantum de 750 lei;
- gratuitate pe toate liniile cu transportul urban cu mijloace de transport în comun de suprafaţă
- decont abonament lunar metrou cu numar nelimitat de calatorii.
Pentru obţinerea facilităților de transport, adulţii cu handicap ACCENTUAT trebuie să depună următoarele documente:
- Cerere facilitati transport PH – tipizat;
- Certificat de persoană cu handicap original;
- Act de identitate persoană cu handicap original;
- În cazul în care persoana cu handicap este pusă sub interdicție si are numit un tutore – hotărâre judecătorească numire tutore + act identitate tutore – original;
Persoanele adulte cu handicap MEDIU beneficiază de:
- buget personal complementar lunar,indiferent de venituri, în cuantum de 80 lei – 12% din ISR, (începând cu 01.03.2024).
ALTE FACILITĂȚI:
Beneficiază de facilități de transport (STB, decont METROU, bilete interurban) și următoarele persoane:
- însoțitorii adulților cu handicap auditiv și mintal accentuat, în prezența acestora, pe baza anchetei sociale;
- asistenții personali ai persoanelor cu handicap grav;
- asistenții personali profesioniști ai persoanelor cu handicap grav sau accentuat.
Persoanele cu handicap sau reprezentanţii legali ai acestora, la cerere, mai pot beneficia de:
1.un card-legitimaţie pentru locurile gratuite de parcare din locurile publice special amenajate. Autovehiculul care transportă o persoană cu handicap posesoare de card-legitimaţie beneficiază de parcare gratuită în locurile publice special amenajate.
Acte necesare:
- Actul de identitate al persoanei cu handicap – original;
- Certificat de încadrare în grad de handicap – original;
- Fotografie tip buletin a persoanei cu handicap sau format jpeg.
Tipizat: ANEXA 3 – CERERE CARD PARCARE – format nou 2023
2. legitimație de dizabilitate – disability card prevăzută la art. 7 alin. (3) din Legea 448/2006 , republicată, valabilă pe întreg teritoriul țării;
Acte necesare:
- Actul de identitate al persoanei cu handicap – original;
- Certificat de încadrare în grad de handicap – original;
- Fotografie tip buletin a persoanei cu handicap sau format jpeg.
Tipizat: Cerere legitimatie – DISABILITY CARD
3.scutire de la plata tarifului de utilizare a reţelelor de drumuri naţionale în baza rovinietei (persoanele cu handicap, deţinătoare de autoturisme, precum şi persoanele care le au în îngrijire).
În cazul persoanelor cu handicap deținătoare de autoturism se depun următoarele documente:
- Anexa 1 Cerere Rovinieta PH;
- Certificatul de încadrare în grad de handicap;
- Act de identitate;
- Cartea de identitate si certificatul de înmatriculare al autoturismului.
În cazul însotitorului/ reprezentant legal al persoanei cu handicap se depun următoarele documente:
- Anexa 2 Cerere Rovinieta insotitor- reprezentant legal;
- Certificatul de încadrare în grad de handicap;
- Act de identitate persoana cu handicap + insotitor( proprietar autoturism);
- Certificat casatorie însotitor- daca este cazul;
- Cartea de identitate si certificatul de înmatriculare al autoturismului.
În cazul asistentului personal al persoanei cu handicap grav se depun următoarele documente:
- Anexa 3 Cerere Rovinieta asistent personal;
- Certificatul de încadrare în grad de handicap al minorului/adultului;
- Act de identitate persoana cu handicap + asistent personal (proprietar autoturism);
- Cartea de identitate si certificatul de înmatriculare al autoturismului;
- Contract asistent personal.
Unde se depun solicitarile pentru faciltăți:
Adresa: Bulevardul 1 Decembrie 1918, nr. 12-14, Sector 3
-ghișeul 9, parter (pentru facilitati de transport urban și interurban)
-ghișeul 10, parter (pentru carduri de parcare și roviniete)
–ghișeul 24, etajul II (pentru indemnizația de însoțitor)
________________________
Program cu publicul ghișeul 9 și 10 (parter):
Luni: 09.00 – 16:00
Marti, miercuri, joi: 09:00 – 13:00.
Telefoane contact: 0372.126.100, interior 147 sau 0372.386.147.
Program cu publicul ghișeul 24 (etajul II):
Luni: 09.00 – 16:00
Marti, miercuri, joi: 09:00 – 13:00.
Telefon contact: 0771435818.
_________________________
Alte informatii:
-Dreptul la asistenţă socială sub forma prestaţiilor sociale se acordă din oficiu, pentru persoanele posesoare de certificat de încadrare în grad de handicap emis de către Comisia de Evaluare a Persoanelor Adulte cu Handicap Sector 3 sau Comisia pentru Protecția Copilului Sector 3 și care se află în evidenţa instituţiei (cu exceptia persoanelor venite prin transfer din alte sectoare sau judete, caz în care trebuie să-și exprime în scris opțiunea privind modalitatea de plată a prestațiilor sociale);
-Dreptul la asistenţă socială sub forma facilităţilor se acordă la cerere;
-Se menține obligația beneficiarului de prestații sociale și facilități în privința depunerii de cereri pentru reinnoirea datelor urmare emterii unui nou act de identitate, solicitarea schimbării modalității de plată a prestațiilor sociale stabilite, facilități de transport, transfer a prestațiilor sociale în cazul in care are domiciliul stabil in sectorul 3, însă reședința în alte județe sau sectoare ale Municipiului București, încetare acordare prestații ca urmare a decesului sau schimbării de domiciliu/reședință din sectorul 3, (cererea poate fi descărcată de aici – cerere informare);
-Se mentine obligatia persoanei cu handicap/reprezentantului legal ca în termen de 48 de ore – conform art. 59 lit. h) din Legea 448/2006, republicată – să aduca în scris la cunoștință Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Sector 3 orice modificare cu privire la gradul de handicap, domiciliu sau reşedinţă, starea materială, deces şi/sau alte situaţii de natură să influenţeze acordarea drepturilor prevăzute de lege.