Legislație
- Hotărârea de Guvern nr. 548 din 27 iulie 2017 privind aprobarea condiţiilor de obţinere a atestatului, procedurile de atestare şi statutul asistentului personal profesionist ;
- Ordinul Ministrului Muncii şi Justiţiei Sociale nr. 1069 din 13 februarie 2018 privind aprobarea Standardelor minime obligatorii pentru asigurarea îngrijirii şi protecţiei adulţilor cu handicap grav sau accentuat la asistentul personal profesionist;
- LEGEA nr. 448 din 6 decembrie 2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap.
Asistentul personal profesionist (APP) este persoană fizică atestată, care asigură prin activitatea pe care o desfăşoară la domiciliul său, îngrijirea şi protecţia adultului cu handicap grav sau accentuat pe baza nevoilor individuale ale acestuia.
Asigurarea de îngrijire și protecție a adultului cu handicap grav sau accentuat de către APP reprezintă un serviciu social acordat pentru prevenirea instituționalizării, respectiv în vederea dezinstituționalizării.
Pentru fiecare adult cu handicap aflat în îngrijirea și protecția asistentului personal profesionist se acordă o alocație lunară de îngrijire reprezentând cheltuieli lunare de locuit, hrană și echipament, astfel:
a) 1,2 din indicatorul social de referință, prevăzut de Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă, cu modificările și completările ulterioare, pentru persoana adultă cu handicap accentuat;
b) 1,5 din indicatorul social de referință, prevăzut de Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă, pentru persoana adultă cu handicap grav.
Poate beneficia de serviciile APP adultul cu handicap grav sau accentuat care nu dispune de spațiu de locuit, nu realizează venituri sau realizează venituri de până la nivelul salariului mediu pe economie.
Activitatea persoanelor atestate ca asistent personal profesionist se desfăşoară în baza unui contract individual de muncă pe perioada corespunzătoare valabilităţii atestatului şi în condiţii specifice privind munca la domiciliu. Contractul individual de muncă al asistentului personal profesionist se încheie cu Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Sector 3 sau cu furnizorii privaţi de servicii sociale, acreditaţi în condiţiile legii.
Condiții
Persoana care dorește să se ateste ca asistent personal profesionist pentru persoane cu dizabilități în Sectorul 3 trebuie să îndeplinească simultan următoarele condiții:
- are domiciliul legal în Sectorul 3;
- nu este soț/soție sau rudă în linie dreaptă a persoanei cu dizabilități pe care dorește să o îngrijească;
- a absolvit învățământului general obligatoriu de 10 clase;
- deține un certificat de calificare sau certificat de competențe profesionale ca asistent personal profesionist, emis de un furnizor acreditat de formare profesională.
Acte necesare:
- Cerere de atestare
- Copii acte de stare civilă;
- Copie a dovezii absolvirii învăţământului general obligatoriu;
- Scurtă prezentare a sa, precum şi a persoanelor cu care locuieşte, menţionând numele şi prenumele, data naşterii acestora şi gradul de rudenie/tipul de relaţie cu solicitantul, precum şi acordul din partea fiecărei persoane adulte cu care locuieşte pentru activitatea pe care urmează să o desfăşoare;
- Adeverinţe medicale privind starea de sănătate, eliberate de medicul de familie, atât pentru solicitant, cât şi pentru persoanele cu care locuieşte;
- Copie titlul de proprietate/coproprietate sau de pe contractul de închiriere sau comodat al locuinţei, pe o durată de minimum 3 ani, cu o cameră separată pentru persoana/ persoanele care urmează a fi îngrijită/îngrijite;
- Declaraţie pe propria răspundere, în formă autentică, a coproprietarului/coproprietarilor sau a proprietarului, în cazul închirierii sau al comodatului, privind acordul ca solicitantul să desfăşoare activitatea de asistent personal profesionist;
- Copie certificat de calificare sau certificat de competenţe profesionale ca asistent personal profesionist (emis de un furnizor acreditat de formare profesională).
- Cazierul judiciar și Certificat de integritate comportamentală pentru solicitant și persoanele cu care acesta locuiește.
- Extras cont bancar (IBAN)
Cererea de atestare va menţiona în mod obligatoriu:
- numărul de persoane adulte cu handicap grav sau accentuat pentru care solicitantul consideră că poate asigura simultan condiţii optime, conform standardelor minime obligatorii,
- disponibilitatea de a îngriji persoane adulte cu handicap infectate HIV sau bolnave SIDA,
- motivaţia pentru care doreşte să devină asistent personal profesionist
Evaluarea îndeplinirii condiţiilor necesare pentru atestarea ca APP este realizată în termen de 15 zile de la înregistrarea cererii solicitantului, la sediul propriu și la domiciliul persoanei, de un asistent social, un psiholog şi un medic, specialiști ai Serviciului Evaluare Complexă a Persoanelor Adulte cu Handicap Sector 3.
După evaluare, dosarele instrumentate de către specialişti se înaintează Comisiei de Evaluare a Persoanelor Adulte cu Handicap a Sectorului 3.